שומנים ושילובם בתזונה טבעונית

לרב אנו נמנעים מצריכת מוצרים עתירי שומן. אך אל לנו. לשומן תפקיד חשוב במיוחד בסיוע לתפקוד הגוף ולחיוניותו. אך חשוב לדעת מהם המקורות החיוניים ביותר לשומן היעיל ביותר לגופנו. 

מהו שומן ומה חשיבותו?

בין הפחמימות לבין החלבונים, אחד מהמרכיבים החיוניים ביותר לגוף הוא השומן. תפקידיו של השומן רבים, וביניהם הוא מסייע לספיגת ויטמינים בגוף, הוא משמש כמקור האנרגיה המרכזי של הגוף מאחר והשומן מכיל כמות אנרגיה גדולה ביחס ליחידת מסה, ובנוסף, רקמות השומן משמשות מעין "עטיפת בידוד" לאיברים הפנימיים ומשמשעת כמעין ריפוד המגן עליהם, כך שעל חיוניות השומן בתפקוד הגוף אין לנו ספק. אך מה הם המקורות היעילים ביותר?

מקורות השומן היעילים ביותר:

מקורות הומן מתחלקים ל- 2. שומנים מן הצומח ושומנים מן החי. 

השומן מן החי הוא בעיקר שומן רווי ועתיר כולסטרול. הסכנה הגדולה ביותר בצריכת שומן מן החי היא העובדה ששומן רווי בשילוב כולסטרול הוא הגורם מספר 1 למחלות הרסניות ולתמותה. שומן מן החי גורם לעלייה משמעותית ברמת הכולסטרול, מה שמוביל למחלות לב, למחלות כלי דם, לטרשת העורקים וסוגי סרטן שונים כמו סרטן המעי הגס, סרטן הלבלב, סרטן הפרוסטטה, ולסרטן השד. 

השומן מן הצומח לעומת זאת, הוא שומן בלתי רווי ונטול כולסטרול. הוא מספק לגוף את צורכו בשומן בצורה נקייה ויעילה יותר. 

שומנים בלתי רווים ונטולי כולסטרול ניתן למצוא ב:

  • טחינה
  • אבוקדו
  • זיתים
  • אגוזים למיניהם
  • שקדים
  • זרעים
  • שמנים מן הצומח -כמו שמן זית, שמן חמניות, שמן קנולה, שמן שומשום, שמן סויה ועוד
שילוב שומנים בתזונה טבעונית:

כאמור, שילוב שומנים בתזונה הינה חשובה במיוחד לתפקוד תקין של הגוף, לשמירה עליו ואפילו על מראהו. את השומן מן המקור הצמחי ניתן לשלב בקלות ובכל ארוחה. 

אולי יעניין אותך גם