סוגי אורז וערכים תזונתיים

אורז על כל סוגיו מהווה כמאכל המרכזי לכ-50% מאוכלוסיית העולם! ישנם עשרות סוגי אורז. כאשר לכל סוג מקום גידול שונה, ערכים תזונתיים שונים ומשך בישול שונה. 

כמה עובדות על האורז:

  • האורז הוא הגידול ה3 בגודלו בעולם.
  • האורז משמש כמזון בסיסי לכ- 50% מאוכלוסיית העולם
  • מידי שנה מייצרים ברחבי העולם כ 600 מיליון טון אורז
  • האורז גדל בשטחים עשירים במים
  • במזרח נהוג לצרוך אורז 3 פעמים ביום
  • מומלץ לשטוף את האורז היטב טרם השימוש
  • ככל שהאורז עובר פחות שלבי קילוף כך הוא מזין ועשיר יותר
  • הישראלי הממוצע צורך כ7 ק"ג לשנה בממוצע. 
סוגי אורז:

קיימים כיום אלפי סוגי אורז ברחבי העולם. 

ככלל, האורז המוארך יותר אינו דביק בבישול ולכן מתקבל אורז "אחד אחד" לעומת אורז עגול, עשיר בעמילן, אשר נוטה להידבק ולהפוך "עיסתי" יותר. 

סוגי האורז הנפוצים ביותר בישראל:

  • אורז מלא - האורז המלא הוא האורז בעל הערכים התזונתיים הגבוהים ביותר. הוא יעיל למערכת העיכול בשל עיכולו האיטי והגברת חילוף החומרים. 
  • אורז בר- אורז בר נחשב לאורז אף על פי שהוא אינו כזה. אורז הבר הוא בעצם קטניה בעלת טעם אגוזי במקצת וארומה עשירה. גוונו חום כהה או שחור.
  • אורז פרסי קלאסי - אורז פרסי קלאסי הוא זן האורז הנפוץ ביותר בישראל. האורז הפרבסי למרות שמו, מגיע מתאילנד. הוא מוארך בצורתו, והוא מתבשל "אחד אחד". 
  • אורז יסמין- אורז יסמין (בשמו הנוסף אורז תאילנדי) הוא אורז מוארך ודל בעמילן. לכן, בתום תהליך הבישול, הוא יהיה "אחד אחד" בדומה לאורז הבסמטי והפרסי קלאסי אך דורש בישול מעט ארוך יותר. 
  • אורז בסמטי - אורז בסמטי הוא אורז המגיע מאזור הודו וההימאליה. אורז זה מתבשל "אחד אחד" אך הערכים התזונתיים שלו נמוכים יותר משל האורז המלא. 
  • אורז ריזוטו - אורז ריזוטו עשרי בעמילן וצורתו עגלגלה גרגירית. אורז ריזוטו עשיר בעמילן ובשל כך מניב תבשילים דייסתיים יותר. 
ערכים תזונתיים:

האורז עובר תהליכים רבים של קילוף וטחינה על מנת לחשוף את האורז הלבן הצח. אך למעשה, ככל שמסירים שכבות, כך יורדים הערכים התזונתיים של האורז. קליפת האורז מכילה את מירב הויטמינים. בעיקרם: ויטמינים מקבוצת B, חלבון, שמן וסיבים תזונתיים. האורז עשיר בפחמימות, אך אינו מכיל גלוטן - יתרון לצליאקים, הוא מכיל עמילן, ומתחת למעטה החיצוני שלו נמצא סובין עשיר בערכים תזונתיים המכילים חלבונים, מינראלים, חומצה פולית, מגנזיום, סידן וסיבים תזונתיים.

אולי יעניין אותך גם