מדריך לגידול תפוחי אדמה בגינה

תפוחי האדמה הם פקעות "מפונקות" הדורשות הרבה התייחסות. משפחת תפוחי האדמה מכילה מגוון זנים שאותם ניתן לזהות על פי צורתם, צבעם וכמות העמילן שהם מכילים. גידול תפוחי האדמה דורש התמדה וטיפוח מאחר והוא עדין במיוחד ורגיש למזיקים.

תנאי גידול תפוחי האדמה:

משפחת תפוחי האדמה כוללת מגוון רחב של זנים כאשר כל זן שונה במקצת. ניתן להבדיל בין הזנים ע"פ צבעם. (אדומים, צהובים, חומים או סגולים). מרבית הזנים אינם מפיקים זרעים, ולכן, משתמשים בחתיכת פקעת בעלת "עיניים", אשר אותה שותלים באדמה. ניתן למצוא פקעת ה"מעוטרת" במספר עיניים, אותה ניתן לחתוך לחתיכות ולשתול כל חתיכה כשתיל נפרד. גידול תפוחי אדמה דורש התמדה. השקייה לא מסודרת של הזרעים או פקעות עלולה לפגוע בהתפתחות התקינה של היבול. הזריעה תעשה בקרקע קלה אותה יש להפוך ו"לאוורר". יש לשתול את חתיכות הפקעת ולכסות היטב באדמה. סביר שעם הזמן ובעיקר בעקבות ההשקייה המרובה, הפקעות יציצו החוצה. חשוב להקפיד על כיסוי מלא של הפקעות לאורך כל הדרך. פקעת חשופה ורווית מים עלולה להירקב. חשוב להקפיד על השקייה מרובה, על הקרקע להיות לחה באופן קבוע ונקייה מעשבים שוטים. ברב המקרים לתפוחי האדמה לוקח בין 3-4 חודשים להיות בשלים. הסממן המדויק ביותר הוא גבעול התפו"א. כאשר הגבעול מתייבש, תפוחי האדמה בשלים לשימוש. 

עונה מומלצת לשתילת תפוחי אדמה:

מומלץ לשתול את זרעי תפוחי האדמה או הפקעות בתחילת הסתיו (ספטמבר). התקופה האופטימאלית לגידול תפוחי האדמה היא החורף. תפוחי האדמה יבשילו לקראת ינואר.

ערכים תזונתיים:

אמנם מקובל לאכול את תפוחי האדמה קלוף, אך קליפת תפוחי האדמה שומרת על הערכים התזונתיים והיא עשירה בויטמינים ומינרלים. על מנת לשמור על הויטמינים והמינרלים טוב יותר, מומלץ לאפות את תפוחי האדמה ולא לבשלם בנוזלים.

תפוחי האדמה עשירים בפחמימות הגורמות לשובע, ועשירים באשלגן ברמות גבוהות מאוד. צריכת אשלגן עשויה למנוע שבץ והידלדלות העצם. מחקרים מראים כי אכילת תפוחי אדמה תורמת למניעת מחלות לב, לחיזוק ובניית העצמות והשיניים, והיא מסייעת בהשמדת תאים סרטניים, אך צריכת יתר של תפוחי אדמה עלולה להגדיל את הסיכוי לחלות בסכרת מסוג 2.  

מתכונים טבעוניים עם תפוחי אדמה:

פשטידות, לביבות, תבשיל ירקות, חמין, מרקים, תפוחי אדמה אפויים ועוד.

אולי יעניין אותך גם